Erişkinlerde Kalça Ağrıları

Kalça ağrısı bir çok rahatsızlığın sonucunda sık görülmektedir. Kalçada meydana gelen ağrının yeri, ağrının
sebebi hakkında bilgi verir. Kalça eklemindeki ağrılar genelde bacak iç kısmına ve kasığa doğru yayılan ağrıya
sebep olmaktadır. Kalçanın dış kenarındaki ve arka kısmındaki ağrıların sebebi genelde kas, tendon, bağ ve
kalçayı çevreleyen yumuşak dokulardan kaynaklanmaktadır. Bazı durumlarda hastalar dizindeki veya bel
kısmındaki rahatsızlıkları sonucunda kalçalarında ağrı hissedebilirler. Kalça çevresi ağrılar; kalça çevresindeki
yumuşak dokuların yaralanmaları, kalçada meydana gelen kırıklar ve çıkıklar, kalça çevresi sinirlerin sıkışması,
kalçanın artrozu (kireçlenmesi), avasküler nekroz (uyluk kemiğinin başında kanlanmanın azalması sonucu
kemiğin ölmesi), osteomyelit (kemik enfeksiyonu), kemik erimesi ve kanser gibi sebeplerden kaynaklanabilir.

Kalça çevresinde güçlü bağlar ve güçlü kaslar vardır. Yapılan egzersizler sonrasında, ters hareketlerde, aşırı
yürümekte veya koşmakta, bir travma sonrasında, bu kaslarda gerilmeler, küçük yırtıklar oluşabilmekte,
bağlarda yırtıklar veya kasları kemiğe bağlayan tendonlarda mikropsuz iltihaplanmalar oluşabilmektedir. Bu
ağrılar genelde kalçanın yanında hissedilmektedir. Bazı kazalar özellikle yüksekten düşmeler uyluk kemiğinde
kırıklara ve kalça ekleminde çıkıklara sebep olmaktadır. Yaşlı kişilerde kemik erimesi sonucu kalçada
kendiliğinden kırık oluşabilmektedir. Bunların sonucu olarak kalçada ağrı oluşabilir. Kalça çevresi sinirlerin
sıkışması sonucunda kalçada ağrı oluşmaktadır. Bu ağrılar genelde bacağa yayılmaktadır.
Kalça artrozu (kireçlenmesi) ağrısı genelde kalçanın iç kısmında hissedilir. Bu ağrı yürümekle artmaktadır. Kalça
artrozunun, romatizmal rahatsızlıklar sonucu, kalçada geçirilmiş kırıklar sonucu, kalça ekleminin şeklindeki
bozukluklar sonucu, tedavi edilmemiş doğuştan kalça çıkığı sonucu ve çoğunlukla primer dediğimiz nedeni
bilinmeyen olaylardan dolayı oluşabilmektedir. Genç yaşlarda kalça artrozunun ağrısı gidermek için yapılacaklar
arasında kilo vermek, kalça çevresi kasların güçlendirilmesi ve ağrıyı azaltmaya yönelik ameliyatların yapılması
sayılabilir. İlerleyen yaşlarda tedavi olarak kalça protezi hastayı sıkıntılarından kurtarmaktadır.
Femur (uyluk kemiği) başı kanlanması bozulması sonucunda kemikte ölüm gelişebilmektir. Buna tıpta femur
başı avasküler nekrozu denilmektedir. Bazı hastalarda sebebi tam olarak anlaşılamamaktadır. Kortizon
kullanımı, alkol kullanımı bu rahatsızlığa sebep olabilmektedir. Tedavi olarak uzun bir süre kalça üzerine yük
vermekten kaçınmak, hiperbarik oksijen tedavisi yapılabilmektedir. İlerleyen vakalarda kalçaya canlandırma
ameliyatları yapılabilmektedir. Eğer femur başında meydana gelen hasarlanma fazla olursa kalça zaman içinde
artroza (kireçlenmeye) gider ve tedavi olarak kalça protezi kaçınılmaz hale gelir.
Hafif kalça ağrılarında hasta öncelikle dinlenmelidir. Dinlenme olarak ağrılı kalçaya yük vermeyi azaltmalı ve ağrı
olan kalça üzerine yatılmamalıdır. Hafif kalça ağrılarını gidermek için basit ağrı kesici kullanmakta fayda vardır.
Ağrı olan kalçaya buz uygulaması yapılabilir. Bazı ağrılarda kasların gevşemesi için sıcak uygulama yapılabilir,
germe egzersizleri ile kalça rahatlatılabilir.
Hangi durumlarda doktora başvurulmalı? Bazı durumlarda kalça ağrısı için hemen doktora başvurulmalıdır.
Kalça şekil bozukluğu gelişmişse, bacak veya kalçayı hareket etmekte güçlük varsa, ağrı olan kalça üzerine
basılamıyorsa, yoğun ağrı oluşursa, ani şişlik kızarıklık gelişmişse, ateş, titreme ile birlikte kalçada ağrı varsa
hasta mutlaka bir ortopedi ve travmatoloji doktoruna başvurmalıdır.
Kalça ağrısı kişinin yürümesini zorlaştırdığı gibi bazı durumlarda oturmasını da etkilemektedir. Kalça ağrısının
bir çok sebebi vardır. Kalçanızda oluşan inatçı geçmeyen ağrılar için mutlaka uzman bir doktora başvurunuz.
Gelecek hafta köşemizde bel ağrısı konusuna değineceğiz. Sağlıklı bir yaşam dileğiyle….